[
S M J E R O V I U P R E H R A N I ]
|
| |
| MAKROBIOTIKA |
| |
Ako tražite nisko-masnu,
većim dijelom vegetarijansku prehranu koja sadrži dosta vlakna,
a uključuje fizičke i duhovne karakteristike, pokušajte sa makrobiotikom.
Smatra se da ovaj način prehrane, niskog unosa masnoća i životinjskih
proteina, a visokog unosa vlakana povoljno djeluje na mnoge
bolesti, a pogotovo rak dojke i rak prostate. |
| |
Riječ "makrobiotika"
dolazi sa grčkog jezika, a
doslovno znači "dug život". Makrobiotičku prehranu
i filozofiju razvio je Japanac George Ohsawa, koji je vjerovao
da se u jednostavnosti krije ključ očuvanja zdravlja. Njegova
dijeta uključivala je deset faza, a u posljednjoj fazi sastojala
se samo od smeđe riže i vode. Zbog ekstremne restrikcije, ovakvu
verziju makrobiotičke dijete danas ne preporučuju niti sami
makrobiotički stručnjaci. |
| |
Michio Kushi preuzima
Ohsawinu makrobiotičku teoriju i 1978. godine otvora "Kushi
Institut" u Bostonu (SAD). Zajedno sa ženom Aveline, Michio
Kushi objavljuje mnogo knjiga o makrobiotici i popularizira
ovaj način prehrane. |
| |
|
| |
Makrobiotička prehrana
sadrži malo masnoća, a relativno visok unos vlakana postiže
se kroz upotrebu žitarica i povrća. Većim je dijelom vegetarijanska
prehrana, budući da se troši vrlo malo hrane životinjskog podrijetla.
Makrobiotički obroci bogati su fitoestrogenima iz sojinih proizvoda. |
| |
Kako se nisko-masna
dijeta bogata vlaknima često preporučuje kod raka i drugih kroničnih
bolesti, mnoge su osobe prigrlile ovakav način prehrane. Smatra
se da sadržaj fitoestrogena može zaštititi od nekih oblika raka,
kao što je rak dojke. Međutim, na ovom području treba provesti
još mnogo istraživanja kako bi se utvrdilo je li zaista makrobiotička
prehrana efikasna u prevenciji navedene bolesti. Osobe sa teškim
bolestima poput raka i AIDS-a, trebaju uvijek tražiti adekvatnu
liječničku zaštitu. Neke osobe prelaze na ovaj način prehrane
jer su čuli da se tako mogu izliječiti, ali za sada istraživanja
nisu potvrdila takve tvrdnje. |
| |
| Karakteristike
makrobiotičke prehrane |
| |
Integralne žitarice čine 50-60% svakog obroka - smeđa riža,
integralna pšenica, ječam, proso, raž, kukuruz, heljda i duge.
Rijetko se troše tjestenina, kruh i drugi pekarski proizvodi.
|
| |
Juha - dnevno se konzumira 1 do 2 šalice juhe, često su to miso
i shoju (koji se rade fermentacijom sojinih zrna).
|
| |
Povrće čini 25-30 dnevnog unosa hrane. Trećina povrća se konzumira
sirova, ostatak se priprema parenjem, kuhanjem, pečenjem i pirjanjem.
|
| |
Grahorice čine 10% unosa hrane, uglavnom su to kuhane grahorice
ili proizvodi poput tofua, tempeha i natoa.
|
| |
Životinjski proizvodi se vrlo rijetko koriste, a tada je to
mala količina ribe ili druge morske hrane, nekoliko puta tjedno.
Druge vrste mesa, peradsko meso, jaja, mlijeko i mliječni proizvodi
se izbjegavaju.
|
| |
Koriste se i biljke (hren, vasabi, senf, daikon) koje detoksificiraju
tijelo od utjecaja konzumacije ribe i drugih morskih proizvoda.
|
| |
Sjemenke i orašasto voće koriste se umjereno.
|
| |
Od voća se prednost daje lokalnom, a izbjegava se mango, ananas
i papaja. Voće se jede više puta tjedno.
|
| |
Deserti se troše umjereno, 2-3 puta tjedno. Više ih mogu trošiti
osobe boljeg zdravlja. Naglasak se stavlja na prirodno slatku
hranu kao što su jabuke, adzuki grah, sušeno voće. Mogu se upotrebljavati
i prirodni zaslađivači, a izbjegavaju se šećer, med i čokolada.
|
| |
Ulja za pripremu hrane - Najčešće se koristi tamno sezamovo
ulje, a može se koristiti kukuruzno ulje i druga ulja.
|
| |
Od začina se najčešće upotrebljava prirodna morska sol, shoju,
ocat od smeđe riže, umeboshi, kiseli krastavci, pečene sjemenke
sezama, morske trave itd.
|
| |
Makrobiotička prehrana
je individualizirana radi faktora kao što su klima, godišnje
doba, dob i spol osobe, fizičke aktivnosti i zdravstvenih potreba. |
| |
| Prednosti makrobiotičke
prehrane |
| |
Ovim se načinom
prehrane unose namirnice koje često izostaju u prehrani stanovnika
razvijenih zemalja: žitarice bogate vlaknima, povrće i grahorice.
Makrobiotički obroci sadrže vrlo malo zasićenih masnoća. Fitoestrogeni
prisutni u hrani mogu pomoći ženama u menopauzi, kod premenstrualnog
sindroma, a treba ispitati utjecaj na prevenciju raka. Makrobiotička
dijeta ne koristi meso i mesne proizvode, mlijeko i mliječne
proizvode i šećer. |
| |
| Kritike na makrobiotičku
prehranu |
| |
Neki nutricionisti
smatraju da je makrobiotička prehrana vrlo restriktivna i da
zbog toga može doći do nedostatka određenih tvari kao što su
proteini, vitamin B12, željezo, magnezij i kalcij. Nedostatak
energije koji osjećaju pojedinci može biti posljedica neadekvatnog
unosa proteina. |
| |
| Izvor: www.about.com |
| |
|
| |
|