|
|
[
M R Š A V LJ E NJ E ] |
| |
| KOLIKO JE MASNOĆA
POTREBNO U REDUKCIJSKOJ DIJETI ? |
| |
Veljača
2004 - Količina masnoća u različitim dijetama za mršavljenje
uvelike se razlikuje. Dok se kod nekih dijeta izbjegavaju sve
masnoće (npr. Ornish-ova dijeta), u drugima je unos daleko veći
(npr. Atkins-ova dijeta). Masnoća iz hrane je jedan od rizičnih
faktora za razvoj kardiovaskularnih bolesti, te se radi toga
u zdravoj prehrani preporučuje unos u rasponu od 20 do 35% ukupne
energetske potrebe. |
| |
No, koliko bi trebalo
unositi masnoća u pokušaju skidanja suvišnih kilograma? |
| |
U studiji objavljenoj
u časopisu American Journal of Clinical Nutrition proučen
je utjecaj masnoća iz redukcijskih dijeta na masnoće u krvi.
Sudjelovalo je 53 zdrave osobe kojima je indeks tjelesne mase
(ITM) iznosio oko 29. Sudionici su podijeljeni u dvije grupe,
od kojih je prva konzumirala nisko-masnu dijetu sa 18% masti,
a druga grupa umjereno-masnu dijetu sa 33% masti, s time da
je njoj prevladavao unos mono-nezasićenih masnoća. Dijeta je
trajala 6 tjedana, nakon čega je uslijedilo još 4 tjedna održavanja
postignute težine. Ova studija je posebno značajna po tome što
su svi obroci pripremljeni za sudionike, tj. svaki je sudionik
dobio potpuno jednaku hranu, a energetska vrijednost jedne i
druge redukcijske dijete bila je jednaka. Nakon 10 tjedana dijete,
obje su grupe postigle gotovo identično smanjenje težine. |
| |
Mogli bi pretpostaviti
da dijeta bez masnoća uzrokuje nastanak boljeg lipidnog profila,
ali ova studija pokazuje suprotno. Dakle, redukcijska dijeta
sa umjerenom količinom masti (33%), postigla je bolje promjene
u lipidnom profilu. Ukupni kolesterol je ostao na istoj razini,
trigliceridi su smanjeni, udio HDL (dobrog) kolesterola je porastao.
U grupi sa nisko-masnom redukcijskom dijetom (18% masti), porasli
su trigliceridi, a HDL (dobar) kolesterol je smanjen. |
| |
| Što trebate znati? |
| |
Prema rezultatima
ove studije, u redukcijskoj dijeti bi svakako trebalo uključiti
umjerenu količinu masnoće, i to u nezasićenom obliku koji možemo
pronaći u maslinovom ulju, bademima, avokadu, canola ulju i
kikirikiju. Takva će masnoća povoljno djelovati na održavanje
dobrog lipidnog profila krvi, te će se smanjiti rizik od pojave
kardiovaskularnih bolesti. |
| |
| Koliko je to masnoća? |
| |
Uz pretpostavku
da redukcijska dijeta sadrži 1000-1200 kcal, umjereno-masna
dijeta sadržavala bi oko 30% masti. Dakle, maksimalna dnevna
količina masnoća izražena u energetskoj vrijednosti iznosi 300
do 360 kcal. Koji su to ekvivalenti hrane? Navedenu količinu
energije daju: 3-4 žlice ulja (maslinovog, uljane repice, ulja
kikirikija, bademovog ulja i ulja avokada); zatim 200 do 250
g maslina; 3 do 4 žlice maslaca od kikirikija; 50 do 60 g kikirikija
i badema, te 250 do 290 g avokada. Naravno, nećemo unositi samo
jednu od ovih namirnica koje sadrže masnoće, već se one kombiniraju
sa drugim namirnicama u svakodnevnoj prehrani. Drugo, unos navedenih
"masnih" namirnica biti će i manji jer se ne smiju
zaboraviti skrivene masnoće iz ostale hrane, koje će također
pridonijeti udjelu od 30%. Stoga se ovdje navedene količine
"masnih" namirnica trebaju umanjiti ovisno o ostaloj
hrani koja se koristi u redukcijskoj dijeti. |
| |
 |
| |
| M. Šajina,
dipl.ing., nutricionist |
| |
|
| |
|
|
|