| |
|      
 [ A R H I V A ] |
| |
| TREBAMO LI KONZUMIRATI
VIŠE ČOKOLADE? |
| |
Ožujak
2005 - Otkako je znanstvenicima postalo jasno da voće
i povrće povoljno utječe na održavanje zdravlja i pruža niz
pogodnosti u ublažavanju kroničnih bolesti, počela je potraga
za molekulama koje su zaslužne za takvo povoljno djelovanje
na naš organizam. Radi toga se danas intenzivno istražuju pojedini
sastojci iz voća i povrća ne bi li se razotkrili molekularni
mehanizmi putem kojeg fitotvari postižu svoje djelovanje na
zdravlje. Od raznih fitotvari, često se spominju i flavanoli
(koji spadaju u veću skupinu flavonoida). Mnoge namirnice sadrže
flavanole, a one sa najvišim sadržajem su vino, grožđe, grejpfrut,
čaj i naravno kakao iz kojeg se proizvodi čokolada. |
| |
Nova talijanska
studija upravo govori o učinku čokolade na inzulin i krvni tlak.
Naime, talijanski istraživači proučili su zdravstveni učinak
čokolade u 15 mladih osoba, koje su, osim što su se hranile
tipičnom talijanskom prehranom, svakodnevno u trajanju od 15
dana konzumirale čokoladu. Polovica je ispitanika dobila 100g
tamne, druga polovica 90g bijele čokolade, s tim da su nakon
7 dana pauze grupe ponovile isti eksperiment, ali sa zamjenom
vrste čokolade. Tako su talijanski istraživači pronašli da je
konzumiranje tamne čokolade povezano sa boljom osjetljivošću
inzulina i smanjenim sistoličkim krvnim tlakom. |
| |
| Što trebate znati? |
| |
Čokolada je proizvod
koji se dobiva preradom ploda biljke kakaovca, a postoji vrše
tipova ovisno o vrsti dodanih sastojaka. Tamna i bijela čokolada
korištene u ovoj studiji, razlikuju se po sadržaju flavanola.
Naime, kako bijela čokolada sadrži samo kakao maslac (a može
biti i bez), mlijeko i šećer, u njoj nema flavanola koji su
prisutni u kakao masi. Što je više kakao mase, veća je količina
flavanola u čokoladi, s time da količina fitotvari ovisi i o
vrsti kakaa i procesu prerade. |
| |
Pretpostavlja se
da flavanoli prisutni u tamnoj čokoladi na neki način reguliraju
stvaranje i biodostupnost dušikovog oksida u tijelu, koji ima
utjecaj na djelovanje inzulina i na krvni tlak. Daljnja istraživanja
imaju za cilj pokazati koji su to mehanizmi. Studije koje su
obuhvatile drugu hranu sa visokim sadržajem flavanola, čaj i
vino, pokazale su sličan učinak tih namirnica na krvni tlak. |
| |
Iako flavanoli
iz hrane definitivno pokazuju povoljan utjecaj na zdravlje,
oni se mogu unositi prehranom i iz drugih izvora, a ne samo
čokolade. Treba se držati preporuka Piramide zdrave prehrane,
a shodno tome, tamna se čokolada može koristiti povremeno i
u manjim količinama. |
| |
Izvor:
Fraga C.S. (2005) Cocoa, diabetes, and hypertension: should
we eat more chocolate? Am J Clin Nutr, 81(3)541-542. |
| |
| M. Šajina,
dipl.ing., nutricionist |
| |
|
| |
|
|
|