| |
|      
 [ A R H I V A ] |
| |
| PREHRANA
SA POVEĆANIM UNOSOM KALCIJA KOD DJEVOJČICA |
| |
Rujan
2004 - Kalcij je esencijalni nutrijent koji je potreban
za izgradnju kostiju, kao i za niz funkcija u tijelu, od kontrakcije
mišića, prijenosa živčanih impulsa, sekrecija žlijezda itd.
Kalcij čini 1 do 2% ukupne tjelesne mase. |
| |
Nova studija objavljena
u Journal of the American Dietetic Association prati unos kalcija
u grupi djevojčica, a primarni zadatak studije bilo je utvrđivanje
utjecaja prehrane sa povišenim unosom kalcija na tjelesnu masu.
Sudionice studije nasumice su podijeljene u dvije grupe od kojih
je jedna pratila prehranu sa minimalno 1.500 mg kalcija dnevno,
dok je druga, kontrolna skupina, unosila prosječnih 950 mg kalcija. |
| |
U grupi sa povišenim
unosom kalcija nije došlo do znatnog povećanja tjelesne mase,
kao ni indeksa tjelesne mase, masnog tkiva i nemasnog tkiva
u usporedbi sa kontrolnom grupom. Sa druge strane, kako je povećani
unos kalcija većim dijelom poticao iz mlijeka i mliječnih proizvoda,
grupa sa većim unosom kalcija unosila je i znatno više ostalih
esencijalnih nutrijenata. |
| |
Stoga, prema rezultatima
ove studije, vidljivo je da prehrana sa povećanim unosom kalcija
ne uzrokuje prekomjerno dobivanje na težini kod djevojčica pred
pubertetom, a pozitivno utječe na cjelokupnu prehranu. Ovi podatci
daju potvrdu programima koji promoviraju prehranu bogatu kalcijem,
kojima se postiže zadovoljavajuća koštana masa. Jedna studija
koja je pratila djecu, a koja su kroz duže vrijeme izbjegavala
konzumiranje mlijeka (ne vodeći računa o nadoknadi manjka kalcija),
pokazala i veću učestalost lomova kostiju. |
| |
| Koliko je kalcija
potrebno djeci? |
| |
Apsorpcija kalcija
iz probavnog sustava nešto je efikasnija kod djece i mladeži,
nego što je kod odraslih osoba, a što je vjerojatno povezano
sa povećanim potrebama za rast i razvoj organizma. Cjelokupna
prehrana ima veliku ulogu u unosu i zadržavanju kalcija u tijelu.
Osim mliječnih proizvoda, važno je unositi preporučenu količinu
voća i povrća čime se smanjuje izlučivanje kalcija. Na zadržavanje
kalcija u kostima bitno utječu i proteini, čiji unos ne bi trebao
prelaziti preporučenu količinu, te vitamin D. |
| |
Izvori: mlijeko,
jogurt (ima veću dostupnost kalcija od mlijeka), sirevi (ribanac,
mozarella, emental, edamer) slatko i kiselo vrhnje, mliječni
namazi; orašasto voće (badem), sjemenke sezama; voće i povrće
bogato kalcijem i kalijem (suhe smokve, suhe marelice, suho
grožđe, naranča, maslina; brokula, blitva, špinat, kelj, peršin,
češnjak); tofu (pripremljen sa kalcij-sulfatom), kukuruzno brašno,
sojino brašno, grahorice; sardine; goveđe meso; kalcijem može
biti obogaćena slijedeća hrana: žitarice za doručak, mlijeko,
voćni sokovi, pšenično brašno, sojino mlijeko. |
| |
Kalcij se slabije
apsorbira iz hrane koja je bogata oksalnom kiselinom (špinat,
grahorice) i fitinskom kiselinom (svježe mahunarke, orašasto
voće, izolati soje). Ako se usporedi razina apsorpcije kalcija
iz razne hrane, najveća će biti ona iz mlijeka, za jednu polovinu
manja ona iz suhih mahunarka, 90% manja iz špinata. No kao što
je prije rečeno, voće i povrće sa svojim mineralima igra važnu
ulogu u zadržavanju kalcija u tijelu, te se ne smije izostaviti
iz prehrane. |
| |
Važeća DRI preporuka
za unos kalcija kod djece je slijedeća: za djecu od 1-3 godine
- 500 mg/dnevno, za djecu od 4-8 godina - 800 mg/dnevno, a za
dječake i djevojčice od 9-18 godina - 1300 mg/dnevno. Smatra
se da maksimalna količina kalcija iz hrane i suplementa ne bi
smjela prelaziti 2.500 mg kalcija dnevno. |
| |
Izvor:
Lappe J.L., Rafferty K.A. et all: Girls on a high-calcium
diet gain weight at the same rate as girls on a normal diet:
A pilot study. J Am Diet Assoc, vol 109, No 9, rujan 2004, str:
1361-1367.
Institute of Medicine: Dietary Reference Intakes for Calcium,
Phosphorus, Magnesium, Vitamin D, and Floride. 1997. god. |
| |
| M. Šajina,
dipl.ing., nutricionist |
| |
|
| |
|
|
|