l Naslovna l Novo l Info/kontakt l Linkovi l Forum l Nutricionizam l Smjerovi u prehrani l Dijetoterapija l
Mršavljenje l Hrana l Vaša pitanja l Prehrana sportaša l Prehrana posebnih grupa l Suplementi l Predstavljamo Vam... l

Arhiva vijesti
 
IZDVOJENO
Nova USDA Piramida
Osteoporoza - bolest današnjice
> Ekološka hrana - popis proizvođača u Hrvatskoj
 
NUTRICIONIZAM.COM
U MEDIJIMA

HTV 1. PROGRAM
Dobro jutro Hrvatska

gledajte

 
 
       [ A R H I V A ]
 
KALORIJSKA RESTRIKCIJA I INCIDENCIJA RAKA DOJKE
 

Ožujak 2004 - Sigurno ste čuli da se restrikcijom kalorijskog unosa kod životinja najučinkovitije može produži životni vijek životinje, te se na isti način može reducirati pojava tumora. Dokle god životinja dobiva sve osnovne hranjive tvari koje su joj potrebne, energetski unos se može smanjiti za čak 40%. Životinja će tako ne samo duže živjeti (neke čak i dvostruko duže), nego će biti i zdravija, manje podložna bolestima i štetnim posljedicama starenja. Smanjivanje količine kalorija, ali ne i osnovnih makro-nutrijenata - značajno je produljilo životni vijek kod svih vrsta kod kojih je iskušano, od primitivnih jednostaničnih vodenih organizama do malenih sisavaca, poput štakora i miševa. Međutim, da li će slično djelovanje imati restrikcija kalorija i kod čovjeka, kontroverzno je pitanje, a nije niti dovoljno ispitano. Švedski znanstvenici su nedavno napravili zanimljivu studiju, koja djelomično može pomoći u razjašnjavanju djelovanja restrikcije kalorija na ljudski organizam i pojavu raka.

 

Studija objavljena u američkom časopisu JAMA, analizirala je učinak teške restrikcije kalorija na pojavu raka dojke u žena. Radilo se o 7300 žena koje su hospitalizirane radi anoreksije nervose, prije navršene 40 godine života. Anoreksija nervosa je, u kratkim crtama, prehrambeni poremećaj koji je primarno karakteriziran odbijanjem hrane, tj. svjesnom restrikcijom unosa hrane, a očituje se niskim indeksom tjelesne mase, intenzivnim strahom od debljanja i prehrambenih masnoća, promjenama u percepciji vlastite težine, te izostanku menstruacije kod žena. Dakle, primjer kalorične restrikcije koji je uzet za ovu studiju izuzetno je ekstreman jer je poznato da anoreksija može dovesti do teških zdravstvenih posljedica, kao i smrti.

 

Zanimljivo, rezultati studije pokazuju da, u usporedbi sa generalnom populacijom, hospitalizirane žene sa dijagnozom anoreksije imale su manju incidenciju raka dojke - s time da je rizik kod nerotkinja smanjen za 23%, a kod rotkinja za čitavih 76%.

 
Što trebate znati?
 

Ekstremna restrikcija kalorija, kao u ovom slučaju, ne preporučuje se nikome zbog teških i po život opasnih zdravstvenih posljedica. Kod ekstremne restrikcije kalorija u anoreksiji nisu zadovoljene potrebe na makrotvarima, kao ni na vitaminima i mineralima, i drugim esencijalnim nutrijentima.

 

Ostaje nepoznato zašto se kod žena u navedenoj studiji smanjio rizik od pojave raka dojke. Sa druge strane, blaga restrikcija kalorija, sa zadovoljenjem esencijalnih nutritivnih potreba mogla bi imati povoljne rezultate na zdravlje, u analogiji za animalnim modelima. Za sada još nema studija na čovjeku koje će poduprijeti ovu teoriju, bilo zbog teškog provođenja, pronalaženja volontera i same skupoće izvedbe studija.

 
M. Šajina, dipl.ing., nutricionist
 
 

 

PRETRAŽI N.com
 
 
 

U FOKUSU...JAGODA

PREDSTAVLJAMO
Joy Bauer
NUTRICIONIZAM
Nutricionizam
PARTNERI
 
na vrh stranice na vrh stranice
l Naslovna l Novo l Info/kontakt l Linkovi l Forum l Nutricionizam l
l Smjerovi u prehrani l Dijetoterapija l Mršavljenje l Hrana l Vaša pitanja l
l Prehrana sportaša l Prehrana posebnih grupa l Suplementi l Predstavljamo Vam... l


© 2004-2007
M. Šajina & B. Dolibašić

,