| |
|      
 [ A R H I V A ] |
| |
| VLAKNA I RAK DOJKE |
| |
Ožujak
2004 - Rak dojke najčešći je oblik raka kod žena, sa
incidencijom koja varira od zemlje do zemlje. Već je neko vrijeme
poznato da način prehrane može imati utjecaja na razvoj ove
bolesti. Prema preporukama, unos ukupne masnoće treba se smanjiti
(posebno masnoće iz crvenog mesa i punomasnih mliječnih proizvoda),
dok biljne namirnice kao izvor vitamina C, folne kiseline, vitamina
E i beta-karotena, zatim vlakna i raznovrsnih fitotvari (flavonoidi,
fitoestrogeni, indoli, karotenoidi) mogu koristiti u zaštiti
od raka dojke. Jedna studija pokazuje da unos fermentiranih
mliječnih proizvoda zajedno sa visokim unosom vlakna i nisko-masnom
prehranom daje najbolju zaštitu od pojave raka dojke. |
| |
Nova studija iz
British Journal of Cancer potvrđuje prijašnja zapažanja
da žene koje konzumiraju više prehrambenih vlakana imaju manju
incidenciju pojave raka dojke. Studija je provedena u Švedskoj
na 11.000 žena. Vlakna iz prehrane djelovala su zaštitno na
pojavu raka dojke, primarno nakon dobi od 50 godina. Najbolji
zaštitni efekt pokazala su vlakna u kombinaciji sa nisko-masnom
prehranom. Preporuka za unos vlakna odraslih žena (nakon 31.
godine) iznosi 21g dnevno, iako je u ovoj studiji visoki unos
vlakana iznosio 25g dnevno. |
| |
Nekoliko hipoteza
može objasniti djelovanje vlakna na pojavu raka dojke. Vlakna
mogu djelovati na enterohepatsku (unutar jetrenu) recirkulaciju
estrogena te dovesti do povećanog izlučivanja estrogena stolicom
čime se smanjuje koncentracija bioiskoristivog estrogena. Druga
hipoteza pretpostavlja da je rak dojke asociran sa inzulinskom
rezistencijom, te će dijeta sa visokim sadržajem vlakna usporiti
apsorpciju ugljikohidrata te na taj način utjecati na inzulinski
odgovor. |
| |
| Što trebate znati? |
| |
Preporuka da se
konzumira više vlakna jedan je od temeljnih preporuka pravilne
/ zdrave prehrane. Sa druge strane, visok ukupni unos masnoća
oslabljuje zaštitnu ulogu vlakana. |
| |
Iznenađujuće, ova
studija nije pokazala povezanost između ukupne količine konzumiranog
voća i povrća i rizika od pojave raka dojke. Iako epidemiološki
podatci pokazuju obrnuto proporcionalnu ovisnost konzumacije
voća i povrća sa rakom dojke, druge studije ne daju konzistentne
rezultate. Izgleda da količina voća i povrća, kao i vrsta izabranog
voća i povrća drugačije utječe na incidenciju raka dojke, te
stoga nastaju velike razlike u zaključcima studija. |
| |
| Kako postići odgovarajući
unos vlakana? |
| |
Količina od 25
g vlakna može se postići konzumacijom slijedećih namirnica u
pojednostavljenom dnevnom jelovniku: |
| |
- jedna jabuka (3g) i zobene pahuljice
(3g) sa mlijekom za doručak
- jedna naranča (3g) za međuobrok
- juha, meso, 200g graška (10g) i crni kruh (3g) za ručak
- jaje, zelena salata (1g) i crni kruh (3g) za večeru.
|
| |
| M. Šajina,
dipl.ing., nutricionist |
| |
|
| |
|
|
|