| |
|      
 [ A R H I V A ] |
| |
| POLIFENOLI ČUVAJU
SRCE |
| |
Rujan
2005 - Već je mnogo studija pokazalo povoljan utjecaj
polifenola iz hrane na zdravlje srca, a nove studije ukazuju
učinak i na druge degenerativne bolesti. Polifenoli su skupina
od nekoliko stotina fitotvari koji su relativno dobro
zastupljeni u hrani biljnog podrijetla, a javnosti su vjerojatno
najpoznatiji kao sastojak crnog vina. |
| |
Znanstvenicima
su postali interesantni radi tzv. Francuskog paradoksa
- činjenice da usprkos prehrani koja obiluje zasićenim masnoćama,
a uključuje i konzumaciju crnog vina, rizik od koronarne bolesti
ostaje relativno nizak u ovoj populaciji. |
| |
U početku se mislilo
da polifenoli iz crnog vina zaustavljaju oksidaciju LDL kolesterola;
naime, poznato je da se oksidirani LDL kolesterol može zalijepiti
u krvnim žilama te dovesti do stvaranja ateroma. I premda je
mnogo studija potvrdilo djelovanje polifenola na oksidaciju
LDL kolesterola, gotovo jednak broj studija to i poriče. Sa
druge strane, sve je više podataka koji upućuju na to da polifenoli,
osim na oksidaciju LDL kolesterola, djeluju i na drugim mjestima
u organizmu, i na taj način pružaju zaštitu za srce. Izgleda
da polifenoli djeluju na apsorpciju kolesterola u jetri, sintezu
i izlučivanje triglicerida, promjene lipoproteina u plazmi (tj.
poboljšavaju lipidni profil plazme) i upalnim procesima. |
| |
| Što trebate znati? |
| |
Zdravstveni učinak
polifenola ovisi o konzumiranoj količini i njihovoj biodostupnosti.
Imaju antioksidacijska svojstva: u biljkama su prisutni kao
sekundarni metaboliti, a uključeni su u zaštitu od ultraljubičastog
zračenja i zaštiti od patogena. Prisutni su u mnogim ljekovitim
biljkama, a u hrani posebno u čaju, crnom vinu, kavi, povrću,
leguminozama kao i žitaricama. |
| |
|
| |
Izvor:
Zern T.L., Luz Fernandez M. (2005) Cardioprotective Effects of
Dietary Polyphenols. J. Nutr. 135:2291-2294 |
| |
| M. Šajina,
dipl.ing., nutricionist |
| |
|
| |
|
|
|