|      
 [ A R H I V A ] |
| |
| NEZASIĆENA MASNOĆA
I KRVNE ŽILE |
| |
Januar
2004 - Većini od nas je poznato da konzumacija nezasićene
masnoće smanjuje serumski kolesterol, te da se na taj način
održava zdravlje krvnih žila. No, nekolicina studija pokazuje
i suprotni učinak, tj. da je visok unos polinezasićenih masnoća
ponekad asociran sa većom incidencijom bolesti srca i krvotoka. |
| |
U pokušaju objašnjenja
navedene pojave pomaže nam nova studija objavljena u New
England Journal of Medicine, u kojoj saznajemo da je za
navedenu pojavu krivac gen koji kontrolira metabolizam nezasićenih
masnoća. |
| |
Navedeni gen predstavlja
kod za enzim pod nazivom 5-lipoksigenaza. Ova je lipoksigenaza
uključena u metabolizam polinezasićenih masnoća, te sudjeluje
u stvaranju hormonskih spojeva koji se jednim imenom nazivaju
leukotrieni. Svaka osoba ima dva gena za navedeni enzim. |
| |
U studiji koja
je provedena na 470 ispitanika iz Los Angeles-a, svaka je petnaesta
osoba imala varijantu u navedenom genu. Osobe sa izmijenjenim
genom imale nešto višu razinu ateroskleroze krvne žile karotide
(koja doprema krv u mozak). Također, pojavile su se značajne
razlike ovisno o rasi ispitanika, npr. učestalost izmijenjenog
gena bila je 6 puta češća kod crnaca, i također veoma zastupljen
u azijata. |
| |
| Što trebate znati? |
| |
Iako polinezasićene
masnoće snižavaju kolesterol kod većine osoba, ovdje opisani
učinak stvaranja masnih naslaga u krvnim žilama vjerojatno nastaje
kao posljedica upalnog stanja u kojemu su posrednici leukotrieni.
Posljednjih godina sve je više zatupljeno mišljenje da su bolesti
krvnih žila posljedica kronične upalne reakcije, a ne samo problem
unosa kolesterola i masnoća. |
| |
| M. Šajina,
dipl.ing., nutricionist |
| |
|
| |
|