| |
|      
 [ A R H I V A ] |
| |
| LINOLENSKA KISELINA
POVEZANA SA ZDRAVLJEM SRCA |
| |
Kolovoz
2004 - Nezasićene masne kiseline u stručnoj i popularno
stručnoj javnosti su već dulje vrijeme povezane sa zdravljem
srca. Na početku su iza ovih tvrdnji stajale samo brojke, kao
nijemi putokazi između manjeg broja oboljelih s jedne i većeg
udjela nezasićenih masti u prehrani sdruge strane.
|
| |
Međutim, nepoznato
je kako ove masti vode k zdravlju i čuvaju ga. Još uvijek je
mnogo toga u kemiji njihova djelovanja i uticaja na krvožilni
sustav te kvalitet masnoća u organizmu sasma nepoznato, a istraživanja
koja dolaze još uvijek govore da smo na pravom putu. Linolenska
kiselina jedna je od esencijalnih masnih kiselina, povezivana
je sa zaštitom od kardiovaskularnih bolesti.
|
| |
Istraživači se
još uvijek trude pronaći detaljnije podatke koji mogu objasniti
točno na koji zapravo način ona i zašto može biti zaštitna za
srce i krvožilni sustav.
|
| |
Prema novoj jednoj
studiji objavljenoj u časopisu American Journal of Clinical
Nutrition zaštitni učinak linolenske kiseline se može povezati
s djelovanjem na razine triglicerida u krvi. Istraživanje je
provedeno na 4400 osoba (2036 muškaraca i 2404 žena) u dobi
između 25 i 93 godine da bi utvrdili ima li povezanosti između
unosa linolenske kiseline osobe i njezinih nivoa triglicerida
u krvi, čiji visok nivo u krvi predstavlja rizik za srčane bolesti. |
| |
Sudionici studije
ispunjavali su detaljne upitnike vlastite povijesti prehrane
i davali uzorke krvi. U obradi podataka istraživači su rezultate
korigirali za druge faktore osim unosa linolenske kiseline koji
su mogli pogoditi nivoe triglicerida, uključujući dob, rizik
od koronarne bolesti srca, BMI indeksa, tjelesne aktivnosti
i nekih drugih prehrambenih faktora, uključujući unos masti,
energetske vrijednosti i alkohola. |
| |
Visok unos
linolenske kiseline povezan s nižim vrijednostima triglicerida
|
| |
Rezultati su pokazali
da je visok unos linolenske kiseline povezan s nižim nivoima
triglicerida. Muškarci i žene s najvišim unosom linolenske kiseline
imali su 26% i 14,6% niže nivoe triglicerida u odnosu na one
s najnižim unosom. Još uvijek ostaje trasirati biokemijske ključeve
njenog djelovanja, kao i ostalih esencijalnih masti i njihovih
metabolita. |
| |
Ipak, s dobrom
osnovom, ovo istraživanje potvrđuje preporuke nutricionista
koji uključivanje dobrih izvora ove masne kiseline kao dio,
u općem smislu, zdrave prehrane uključuju u preporuke. Sojino
ulje, uljarice, orasi, sjemenke su među najboljim izvorima linolenske
kiseline u prehrani. Zamjena ovakvih tipova masti, uključujući
ribu i riblja ulja, za dominantno zasićene masti u prosječnoj
ishrani naših ljudi je dobar korak prema zaštiti od srčanih
bolesti. |
| |
| Što trebate znati? |
| |
Visok unos linolenske
kiseline kod oba spola dovodi do nižih razina triglicerida,
čime se smanjuje rizik od kardiovaskularnih bolesti i održava
zdravlje srca. Ostaje nepoznat način na koji se to može povezano
objasniti specifičnim biokemijskim djelovanjem i procesima,
ali je ponovljeno potvrđena teza da je za zdravlje srca potrebno
unositi višestruko nezasićene esencijalne masne kiseline. Naravno,
niti linolensku kiselinu ne valja izuzeti kao ljekovitu, izlučujući
njeno djelovanje od ostalih također potrebnih masti. Treba imati
na umu da sve masti imaju približno jednak broj kalorija, pa
za osobe koje moraju paziti na svoju težinu (što je također
jednako važno za zdravlje srca) stoji preporuka da paze uravnotežiti
kalorije koje su pojele s adekvatnom tjelesnom aktivnošću.
|
| |
Izvor:
Dietary linolenic acid is inversely associated with plasma triacylglycerol:
the National Heart, Lung, and Blood Institute Family Heart Study.,
Djousse, L., Hunt, SC., Arnett, DK., et al., Am J Clin Nutr,
2003, Vol. 78, pp. 1098-1102
|
| |
| B. Dolibašić,
dipl.ing., nutricionist |
| |
|
| |
|
|
|