| |
|      
 [ A R H I V A ] |
| |
| VJEŽBANJE PRIJE
MASNOG OBROKA MOŽE OGRANIČITI NJEGOVE LOŠE UČINKE |
| |
Januar
2005 - Pred nama je zima dok prolaze novogodišnji i božićni
blagdani, i svi savjeti iz kuta blagdanskog obilja polako gube
na važnosti. Ipak, ista upozorenja vrijede i za ostatak zime,
sve do uskrsnih blagdana za sve ljude koji zimi nastavljaju
da jedu bogatu hranu, i poslije iščekivanog blagdanskoga stola
obilja, savjetujemo da razmisle o odvajanju malo vremena za
vježbanje prije jela. Naime, jedna mala i zanimljiva studija
ukazuje da duga šetnja prije masnog obroka može smanjiti posljedice
visokog unosa masti na funkciju krvnih žila. |
| |
Za konzumiranje
hrane visokog sadržaja masti je poznato da to privremeno podiže
razine lipida u krvi (poput triglicerida), a nedavna istraživanja
su pokazala da obilat obrok može privremeno narušiti funkciju
stjenki krvnih žila - stanica endotela. |
| |
Ova nova studija,
objavljena čini se u pravi trenutak, u prosinačkom broju prošle
godine (12/05) Journal of the American College of Cardiology,
ukazuje da umjerena vježba može otupiti oštricu takva učinka
kod pretilih i vitkih sredovječnih muškaraca. 20 muškaraca u
studiji je imalo bogat obrok - tučeno vrhnje, čokolada i nevjerojatnih
80 grama masti - u dvama različitim uvjetima kroz dva različita
dana. U jednom slučaju, proveli su 90 minuta hodajući na pokretnoj
traci jedan dan prije obroka; u drugom slučaju, imali su taj
obrok poslije dana nevježbanja. |
| |
Istraživači su
pronašli da su nivoi triglicerida poslije obroka, u manjoj mjeri
porasli kada su ispitanici vježbali prije obroka. Štoviše, funkcija
njihovih krvnih žila - specifično, dilatacija sitnih žilica
u nadlaktici u odgovoru na povećani krvni protok - je bila bolja
u usporedbi sa stanjem nevježbanja. |
| |
Rezultati ove studije,
prema voditelju dr. Gilu s Univerziteta u Glazgowu, doista ukazuju
da vježbanje može pomoći smanjivanjem potencijalno neželjenog
učinka masnih obroka na funkciju krvnih žila. Time se, naravno,
nipošto nije htjelo reći da osobe koje redovito vježbaju imaju
odobrenje da se prepuste jelu neumjereno. Također je primijećeno
općenito smanjivanje u funkciji krvnih žila nakon masnog obroka,
bilo ispitanici vježbali ili ne. Međutim, kada je obrok stigao
poslije duge šetnje, ta narušenost funkcije je bila manje izražena.
U prošlim istraživanjima pokazalo se da visoko-masni obroci,
ali ne i malo-masni, mogu privremeno prigušiti normalnu dilataciju
krvnih žila. Protekla istraživanja su pokazala da visoko-masni
obroci, ali ne i oni nisko-masni, mogu privremeno normalizirati
širenje krvnih žila. Zabrinutost, prema dr. Gilu, leži u tome
da ukoliko se ovi efekti ponavljaju poslije obroka svaki dan,
tijekom vremena doći će do posljedica po kardiovaskularno zdravlje
te osobe. |
| |
Prosječna osoba
unese otprilike 70 do 100 grama masti na dan, što ukazuje da
su njihovi lipidi u krvi povišeni u najvećem dijelu dana, svakodnevno.
Nova otkrića ukazuju da redovito vježbanje može ograničiti potencijalnu
štetu po funkciju krvnih žila - i ponuditi drugi mogući razlog
zašto vježbanje poboljšava zdravlje srca. Nije posvema jasno
na koji se način vježba prije obroka suprotstavlja učincima
masnog obroka. Aktivnost, prema Gilu, može pomoći u snižavanju
razine masnoća u krvi, i dajući česticama masti manju priliku
za "interakciju" sa stjenkama krvnih žila, ili dajući
poticaj protoku krvi, poticaj koji može potrajati i satima nakon
vježbanja. |
| |
Studiju je financirao
britanski British Heart Foundation, uključujući 10
muškaraca normalne težine i 10 pretilih. Za stanje vježbanje,
hodali su umjerenim tempom 90 minuta. Kraći periodi vježbanja
mogu također biti od pomoći za funkciju krvnih žila, budući
su istraživači prethodno utvrdili da 30 minuta aktivnosti može
sniziti razine masnoća u krvi poslije obroka. |
| |
Izvor:
Journal of the American College of Cardiology, Decembar 21, 2004. |
| |
| B. Dolibašić,
dipl.ing., nutricionist |
| |
|
| |
|
|
|